ارزیابی وضعیت و ارزش ثبت برند در کرج ، نشان دهنده نقاط قوت و ضعف آن در مقایسه با رقبا است. برند مهمترین عامل متمایز کننده یک شرکت تجاری از رقبا است.
اگرچه رویکردهای ارزشیابی برند در سطح جهان متفاوت است، لیکن تنها متدولوژی ها و ابزارهای معدودی قادرند با بررسی محیط پیرامون سازمان، تکیه بر نگرش برون به درون سازمانی و بهرهمندی از شیوه های تحقیقاتی و اجرایی منسجم و هدفمند، داده های صحیحی را در خصوص وضعیت پویای برند جمع آوری کرده و با تحلیل اکوسیستم تقاضای هر ثبت برند ، وضعیت آن را به لحاظ مالی ارزیابی کنند.
عموما ارزیابی عملکرد برند مبتنی بر معیارهای مالی مانند نرخ بازگشت برند (که دلالت بر قدرت برند در کسب درآمد دارد)، نرخ بازگشت فروش، سهم برند از بازار و ارزش واقعی برند است.
ولی اتکای صرف به معیارهای مالی میتواند نتایج گمراه کنندهای برای استراتژیست های سازمان در پی داشته باشد. بنابراین لازم است سایر معیارهای موثر بر قدرت و ارزش برند نیز در ارزیابی های مربوط مد نظر قرار گیرند.
این معیارها به طور کلی عبارتند از شاخصهای عملکردی، ادراکی و روانشناختی. در این بررسی سعی شده است تا روشهای معمول در ارزیابی برند و ارزشگذاری آن مورد بررسی قرار گیرد.
مقدمه
در سال های اخیر، اهمیت نقش دارایی های نامشهود در اثربخشی فعالیت ها، خلق و بقای عملکرد مالی کسب و کارها در سطح صنایع مختلف بر همگان آشکار شده است.
شناخت این نقش، نیاز سازمان ها به ارزیابی وضعیت برند خود و مقایسه آن با سایر رقبا را تقویت کرده و ضرورت سنجش ارزش آن با بهره گیری از جدیدترین شیوه ها و ابزارهای کیفی و کمی را یادآوری کرده است.
دستیابی به مزیت رقابتی در دنیای امروز، تنها با تکیه بر ویژگی های کارکردی محصولات و خدمات حاصل نمی شود، بلکه در عصر حاضر،ثبت برند در کرج مهمترین عامل متمایزکننده یک شرکت تجاری از رقبا است. اگرچه رویکردهای ارزشیابی برند در سطح جهان متفاوت است، لیکن تنها متدولوژی ها و ابزارهای معدودی قادرند با بررسی محیط پیرامون سازمان، تکیه بر نگرش برون به درون سازمانی و بهرهمندی از شیوه های تحقیقاتی و اجرایی منسجم و هدفمند، داده های صحیحی را در خصوص وضعیت پویای بازار جمع آوری کرده و با تحلیل اکوسیستم تقاضای هر ثبت برند، وضعیت آن را به لحاظ مالی ارزیابی کنند
برای سالیان متمادی، داراییهای مشهود مانند دارایی های مالی، سرمایه های اختصاص داده شده برای تولید، زمین و ساختمان به عنوان مهمترین منابع در کسب و کار به شمار می رفتند. پس از مدتی مشخص گردید که نوع دیگری از دارایی ها نیز وجود دارند که ناملموس و نامشهود می باشند ولی روشی برای ارزشگذاری آنها در دست نبود.
در حال حاضر نیز بیشتر روش های ارزیابی میزان عملکرد و سودآوری در فعالیت های تجاری بر شاخص هایی مانند نرخ بازگشت سرمایه متمرکز بوده و ارزش های ناملموس در رویه های حسابداری مانند ترازنامه و صورت سود و زیان در نظر گرفته نمی شوند.
این به معنی قصور مدیریت در درک اهمیت دارایی های نامشهود نیست، چرا که همیشه ثبت برند در کرج ، فناوری، حق امتیازهای مختلف و کارکنان به عنوان عامل اساسی کسب موفقیت در شرکت های مختلف مورد پذیرش قرار گرفته و اهمیت آنها به طور مستمر مورد تاکید و تایید قرار گرفته است، ولی کمتر مورد ارزیابی و ارزشگذاری قرار گرفته اند.
امروزه، مدیران بسیاری از شرکت ها بر ارزش دارایی های نامشهود تاکید داشته و توجه این مدیران به این نوع از دارایی ها در حال افزایش است. به دلیل تاثیرات اقتصادی قابل توجه، ثبت برند به عنوان مهمترین دارایی نامشهود در شرکت های تجاری مطرح است.
برندها قادر هستند تاثیرات قابل توجهی بر مشتریان، کارکنان و سرمایه گذاران اعمال نمایند. جایگاه برند به عنوان یک دارایی ناملموس مورد پذیرش سازمان های غیر انتفاعی نیز قرارگرفته است و به عنوان عامل اساسی در جذب و جلب کمک های مردمی پذیرفته شده است.
برخی از برندها دارای سابقه طولانی و شگفت انگیز هستند. کوکاکولا به عنوان ارزشمندترین برند دنیا دارای سابقه ای ۱۱۸ ساله است. همچنین غالب برندهای با ارزش دنیا دارای بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت هستند.
مطالعات زیادی در ارتباط با سهم ثبت برند در کرج ایجاد ارزش برای سهامداران صورت گرفته است. بررسی صورت گرفته توسط موسسه اینتربرند در سال ۲۰۰۲ حاکی از آن است که برند به طور میانگین ۳/۱ ارزش سهامداران را تشکیل میدهد (بیزینس ویک، ۲۰۰۲) (جدول ۱). مطالعات نشان داده است که برندها موجب ایجاد ارزش های معنی دار برای مشتریان و شرکت ها می شوند.
همانطور که در جدول (۱) نشان داده شده است، بیش از۷۰ درصد از ارزش سهامداران در شرکت مک دونالدز مربوط به ثبت برند در کرج آن می شود. با وجود اینکه شرکت کوکاکولا دارای چندین برند مانند اسپریت و فانتا است، برند کوکاکولا به تنهایی ۵۱ درصد از ارزش بازاری سهام این شرکت را به خود اختصاص داده است.
درسا ثبت با کمترین زمان ممکن کارهای ثبت برند در کرج را برای شما انجام می دهد.
مطالعات صورتگرفته توسط مراجع آکادمیک نظیر هاروارد و نیز اینتربرند در زمینه لیگ بهترین برندهای جهانی نشان میدهد که شرکتهای که دارای برندهای نیرومند، عملکردی بهمراتب بالاتر در شاخصهای متعدد بازار داشتهاند
هم اکنون تلاش های مدیریتی در بسیاری از شرکت های بزرگ جهانی بر داراییهای ناملموس متمرکز است. برای مثال، شرکت فورد در سالیان اخیر به طور محسوسی از حجم داراییهای فیزیکی خود کاسته و بر حجم سرمایهگذاری خود بر روی داراییهای ناملموس و غیر فیزیکی خود افزوده است. این شرکت در طی چند سال گذشته بیش از ۱۲ میلیارد دلار برای تملک برندهای معتبری مانند جگوار، ولوو و لند روور هزینه کرده است. شرکت سامسونگ نیز به عنوان شرکتی پیشرو در صنایع الکترونیک، سرمایه گذاری قابل توجهی در ارتباط با دارایی های غیرفیزیکی خود نموده و بیش از ۸ درصد درآمد سالانه خود را به بخش تحقیق و توسعه و ۵ درصد از آن را برای بخش ارتباطات و روابط عمومی خود اختصاص داده است
جدول ۱: سهم برندهای شناخته شده در میزان سود شرکت ها
شرکت (برند) | ارزش برند در سال ۲۰۰۱ (میلیارد دلار) | ارزش برند در سال ۲۰۰۲ (میلیارد دلار) | سهم برند در کسب سود شرکت (%) |
کوکا کولا | ۶/۶۹ | ۰/۶۹ | ۵۱ |
میکروسافت | ۱/۶۴ | ۱/۶۵ | ۲۱ |
آی.بی.ام | ۲/۵۱ | ۸/۵۲ | ۳۹ |
جنرال الکتریک | ۳/۴۱ | ۴/۴۲ | ۱۴ |
اینتل | ۹/۳۰ | ۷/۳۴ | ۲۲ |
نوکیا | ۰/۳۰ | ۰/۳۵ | ۵۱ |
دیسنی | ۳/۲۹ | ۶/۳۲ | ۶۸ |
مک دونالدز | ۴/۲۶ | ۳/۲۵ | ۷۱ |
مارلبورو | ۲/۲۴ | ۱/۲۲ | ۲۰ |
مرسدس بنز | ۰/۲۱ | ۷/۲۱ | ۴۷ |
ارزش اقتصادی ثبت برند برای صاحبان آن ها کاملا مشخص شده است، ولی ارزش اجتماعی آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. حضور جهانی برندهای بزرگ نارضایتی هایی را در برخی جوامع در پی داشته است.
از نظر این جوامع، بسیاری از برندهای مشهور جهانی موفقیت خود را مدیون استثمار کارگران کشورهای در حال توسعه هستند و همچنین فعالیت این برندها موجب همگنی فرهنگی و از بین رفتن خرده فرهنگ های موجود در کشورهای جهان سوم و نیز کشورهای در حال توسعه شده است.
از این رو، برندهای مذکور متهم هستند که از طریق ایجاد رقابت های شدید در عرصه جهانی و نیز با توسل به سیستم سرمایه داری در پی انحصار بازار بوده و قدرت انتخاب مشتریان را کاهش می دهند.
از طرف دیگر این بحث نیز مطرح است که برندها از طریق ایجاد ارزش اقتصادی به اساس جامعه کمک نموده و با ایجاد بازار رقابتی، به روند توسعه محصولات شتاب بخشیده و نیز با فشار بر صاحبان برندهای بزرگ، آنها را وادار نمودند که مسئولیت های اجتماعی خود را به جدیت بیشتری دنبال نمایند.
قیمت و کیفیت مبنای رقابت بین برندها را تشکیل می دهد و در نهایت از این رهگذر مشتریان بهره مند خواهند شد. شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه شرکت هایی که عمیقا در پی تقویت و ترقی ثبت برند خود هستند، اشتیاق بیشتری نیز برای ایجاد نوآوری در محصولات خود دارند.
تحقیقات صورت گرفته در ارتباط با برندهای اروپایی نشان داده است که برندهایی که سهم کمتری از بازار را در اختیار دارند، به همان نسبت سرمایهگذاری کمتری را نیز به بخشهای تحقیق و توسعه خود اختصاص داده و در نتیجه از مزایای رقابتی کمتری در مقایسه با برندهای رقیب برخوردار بوده اند.
در ادامه همین تحقیق مشخص گردید که برای نیمی از برندهای ضعیف و ناآشنا هیچ نوع سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه صورت نگرفته است.
بنابراین، صاحبان برندهای مشهور جهانی با در درک اهمیت توسعه و تقویت برند، سرمایه گذاری کلانی در بخش تحقیق و توسعه برند و ثبت برند در کرج انجام داده اند. این سرمایه گذاری ها با هدف افزایش مستمر کیفیت و کارایی برندها و نیز درک اهمیت مسئولیت اجتماعی آنها در قبال مشتریان صورت می پذیرد.
موسسه حقوقی درسا با کادری مجرب آماده ثبت برند در کرج می باشد.